Spannend hoor, je probeert zwanger te worden. Wat weet jij al van gezond eten en zwanger worden? Heb jij een gezond gewicht? Wat kan je doen om gezond zwanger te worden? Kan je sommige producten beter vermijden? Moet je extra vitamine slikken? Veel vragen waar je graag antwoord op wil hebben.

Gezond zwanger worden; Heb jij een gezond gewicht?

Wat is jouw Body Mass Index(BMI)? Dit kan je eenvoudig berekenen. Je kan je eigen BMI als volgt berekenen: gewicht in kilogram : lengte x lengte (in meters). 

Voorbeeld: 65 kilogram : 1,74 x 1,74 = 65 kilogram : 3,03 = BMI 21,5

Is jouw BMI:

    • Lager dan 18,5 = dan heb je ondergewicht.
    • Tussen de 18,5 en 25 = dan heb je een normaal gewicht. 
    • Tussen de 25 en 30 = dan heb je overgewicht.
    • Hoger dan 30 = dan heb je obesitas.

Een gezond gewicht / BMI heeft zowel bij vrouwen als mannen een positief effect op de vruchtbaarheid. Als je overgewicht hebt dan heb je dus minder kans op een geslaagde zwangerschap, je bent minder vruchtbaar en je heb meer kans op een miskraam. Complicaties kunnen voorkomen zoals een te hoge bloeddruk of zwangerschapsvergiftiging. Hoe zwaarder je bent, hoe ernstiger het overgewicht, hoe groter de risico’s ook zijn. 

Dus als je wilt beginnen met gezond zwanger worden pas dan je voedingspatroon aan en wacht er nog even mee totdat je een gezond gewicht hebt bereikt. Ik raad je ernstig af om zwanger te worden en dan tijdens de zwangerschap af te vallen. Hierdoor zal die kleine in je buik te weinig voedingsstoffen binnen krijgen en dat kan de ontwikkeling in gevaar brengen. 

gezond zwanger worden

Gezond en gevarieerd eten

Als jij gezond en gevarieerd eet dan is jouw lichaam klaar voor een zwangerschap. Hieronder een aantal tips waar je aan kan denken:

  • Eet gevarieerd volgens de Schijf van Vijf. Als je dat doet dan krijg je genoeg voedingsstoffen binnen (genoeg eiwitten, vetten, koolhydraten, vitamines en mineralen).
  • Eet veel groente en fruit. Wissel hier ook veel in af. Niet elke dag 1 banaan en 1 appel, maar eet verschillende soorten fruit heel de week. 
  • Eet niet elke dag standaard een stuk vlees. Wissel af met vis, vlees, ei en peulvruchten.
  • Eet 1 keer per week vis, bij voorkeur vette vis. De vetzuren die in vis zitten zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen en het zicht bij ongeboren baby’s en je weet nooit gelijk of je al zwanger bent. Vissen zoals tonijn, paling en makreel kan je beter vermijden. 
  • Zorg dat je genoeg ijzer binnen krijgt. Als je al zwanger bent dan verklein je de kans op bloedarmoede. IJzer zit in bijvoorbeeld volkorenbrood, vlees en vegetarische burgers met toegevoegd ijzer. Vitamine C bevorderd de opname, dus neem bij elke maaltijd vitamine C-rijke producten, zoals groente en fruit.
  • Maak bewuste keuzes. Banaan of een reep. Als je een bewuste keuze hierin wilt maken weet je dat er in een banaan voedingstoffen zitten waar je iets aan hebt. Neem vooral geen suiker rijke producten of producten die geen voedingsstoffen bevatten, zoals koek, snoep, etc.
  • Je kan alcohol beter laten staan. Het drinken van alcohol kan leiden tot een verminderde vruchtbaarheid, het kan sperma en eicellen beschadigen. Als je nog niet weet of je zwanger bent maar je bent het wel dan kan het drinken van alcohol de kans vergroten op een miskraam, een vroeggeboorte of een baby met een te laag geboortegewicht. Op een latere leeftijd kan het kindje er ook nog last van ondervinden. De alcoholconcentratie in het baby’tje is gelijk aan die in het bloed van de moeder. Hoe meer alcohol je drinkt, hoe groter de risico’s zijn. Elke druppel kan al schadelijk zijn voor je kind. Mijn advies is dan ook neem lekker een glas water. 
  • Blijf vooral in beweging. Elke dag een heerlijke wandeling maken daar wordt je blij van. 

Foliumzuur en Vitamine D gaan slikken

Het is verstandig dat als je zwanger wilt worden je al foliumzuur en vitamine D gaat slikken. Je bouwt hiermee al een voorraad op. 

De hoeveelheid foliumzuur wat je via je voeding binnenkrijgt is niet genoeg.  Foliumzuur of anders gezegd vitamine B11, haal je uit groenten, uit volkoren producten, uit zuivel en uit vlees. Je hebt 400 microgram foliumzuur nodig vanaf het moment dat je zwanger wilt worden en je moet hier de eerste 10 weken van je zwangerschap mee doorgaan.

Ook vitamine D kan je gaan slikken op het moment dat je zwanger wilt worden. Je hebt 10 microgram per dag nodig. Je kunt dit ook je gehele zwangerschap gebruiken. Het is belangrijk voor de ontwikkeling van je baby, het zorgt namelijk voor een goede groei van je baby. 

Mijn advies is dan ook om complete multivitamine te gaan slikken die speciaal voor vrouwen bedoeld is die zwanger willen worden.