Gezonde tussendoortjes voor op school

Het tussendoortje tussen het ontbijt en de lunch op school is een kleinigheidje. Vaak zie ik op scholen dat kinderen dan boterhammen gaan eten. Dit is echter niet nodig als je goed hebt ontbeten. Een tussendoortje, de naam verklapt het al, is gewoon iets lekkers om te nuttigen en wat je vooral weer wat energie geeft om verder te werken tot aan de lunch.

Helaas zie ik ook vaak dat kinderen krentenbollen, croissantjes, wafels, kant en klare koeken en andere minder gezonde producten nuttigen. Ik ben van mening dat dit helemaal niet nodig is en dat het zelfs een averechtse effect kan hebben. Die kant en klare koeken zijn makkelijk om mee te geven en lekker om op te eten. Echter zitten die koeken bijna altijd wel vol met toegevoegde suikers. Het lijkt misschien wel gezond maar dat valt dus vies tegen.

Nu zie je tegenwoordig veel foto’s op internet met leuke uitziende ideetjes. Helaas zijn die niet altijd even makkelijk en snel gemaakt. Nu vraag jij je waarschijnlijk af, wat is dan wel een gezond tussendoortje wat ik kan meegeven aan mijn kind(eren)? Daar zal ik je antwoord opgeven want het kan, snel en makkelijk.

Snelle en makkelijke tussendoortjes voor op school

Fruit

Fruit vinden kinderen vaak lekker omdat het zoet is. Daarnaast is het een gezond en licht tussendoortje en zal het jouw kind weer energie geven zodat hij/zij tot aan de lunch goed kan werken. Je kan stukjes fruit meegeven zoals: peer, meloen, appel, frambozen, aardbei, banaan, gehalveerde druiven (stikgevaar), mandarijn, kiwi, mango, etc.

Wissel de verschillende soorten goed af en geef elke dag iets anders mee. Maak ook geen grote porties, want dat is niet nodig als jouw kind goed heeft ontbeten. Let ook op hoe vers het fruit is, een banaan wat onrijp is of te rijp kan niet heel lekker zijn.

Groente

Groente is een leuke afwisseling naast fruit. Op deze manier kom je ook makkelijk aan de aanbevolen hoeveelheid die geadviseerd wordt.

Probeer wat te spelen met het eten, je kan bijvoorbeeld d.m.v. vormpjes leuke gezichtjes, hartjes, sterretjes, etc. uit groenten drukken.

Je kan stukjes groente zoals: plakjes komkommer, reepje paprika, gehalveerde snoeptomaatjes(stikgevaar), etc. meegeven.

Noten

Noten zijn gezond. Je moet dan wel kiezen voor de ongebrande en ongezouten. Noten zitten vol met eiwitten en goede vetten. Je kan bijvoorbeeld walnoten, pecanoten, cashewnoten en walnoten meegeven. Een combinatie met wat gedroogd fruit (zonder toegevoegde suikers) is een lekkere variatie.

Let op: kinderen tussen de 4 en 8 kunnen zich verslikken! Ook kan het bij oudere kinderen gebeuren natuurlijk.

Variatie op fruit, groente en noten

Als jij jouw kind wil verassen kan je ook iets anders meegeven dan fruit, groente of noten. Voorbeelden hiervan zijn: een rijstwafel (let op zout), maïswafel, volkoren soepstengels, rozijntjes, 2 stukjes gevulde wrap of een plakje bananenbrood.

Alles in de trommel krijg je weer terug

Oh nee, jouw kind komt thuis en hij/zij heeft zijn tussendoortje niet opgegeten. Praat hierover. Zo kan je erachter komen waarom hij/zij het tussendoortje niet heeft opgegeten. Het kan zo zijn dat er iemand jarig was en ze iets hebben gehad of dat hij/zij het helemaal niet lekker vond wat je in de trommel hebt meegegeven. Of de banaan was te onrijp / te rijp, de appel was beurs. Het heeft een reden en probeer daarachter te komen.

Je kan ook in overleg de trommel vullen. Jouw kind zal iets wel opeten als hij/zij hier zelf voor heeft gekozen. Zo voorkom je ook teleurstelling als hij/zij op school de trommel open doet en iets ziet waar hij/zij totaal geen trek in heeft.

Drinken op school

Naast een tussendoortje zal jouw kind ook moeten drinken op school. Een pakje meegeven is makkelijk maar is niet gezond. Hoeveel suiker in verschillende pakjes zitten kan je hier zien.

Koop een leuke bidon / fles waar je water of afgekoelde thee in kan doen. Water kan je leuker en lekkerder maken door er een stukje fruit in te doen. Als je melk meegeeft is het vaak niet meer lekker omdat het warm wordt. Houd hier rekening mee. Melk hebben ze nodig maar het is beter om dat op een ander moment te geven.

Succes met het maken van leuke gezonde tussendoortjes en onthou, het hoeft echt niet moeilijk te zijn. Het kan snel en makkelijk. Hou het afwisselend zodat het niet gaat vervelen.

Laat een reactie achter