Gefeliciteerd, jouw kind is jarig of je gaat naar een verjaardag van een ander kindje en je weet nog niet goed hoe je dat aan moet pakken. Je kent het wel, je komt op een verjaardag en alle tafels liggen vol met allerlei zoetigheid. Het is dan moeilijk om daarvan af te blijven. Hoe ga jij jouw kind hiervan weerhouden? Dat wordt een uitdaging, maar het kan wel.

Jij bepaald op een verjaardag wat jouw kind eet en niet andersom. Maak hier, als hij/zij daar oud genoeg voor is, samen afspraken over. Is jouw kind nog te klein om dat te begrijpen dan is het verstandig om zelf nog wat achter de hand te hebben. Als jouw kind bijvoorbeeld mandarijnen heel erg lekker vindt, neem die dan mee voor de zekerheid. Die kan je dan aanbieden op het moment dat jouw kind wat wil eten. 

Gelukkig zie je tegenwoordig op verjaardagen dat je vaak ook wel iets gezonds kan pakken, zoals tomaatjes, soepstengel, komkommer, rozijntjes. Als dat er staat kan je dat natuurlijk aanbieden. Is het een feestje waar alleen maar ongezond eten wordt aangeboden zoals chips, snoep en producten met veel calorieën, verzadigd vet en een teveel aan zout? Dan moet je je er bewust van zijn dat het al snel te veel is voor jouw kind. Maak dan de keus wat je wilt geven, een paar snoepjes, een paar hapjes taart, een paar chipjes. Geef het niet alledrie. Als je een goede maat aan wilt houden voor kinderen tussen de 1 en 4 jaar dan kan je maximaal een kwart van jouw portie geven. Hieronder wat voorbeelden:

  • Van een stuk taart kan je 2 happen geven. 
  • Als jij 2 handjes chips eet, geef dan jouw kind 3 chipjes.
  • Als jij een koek eet, geef dan jouw kind 2 à 3 happen. 

Zijn ze 4 jaar of ouder dan kan je wel iets meer geven maar houd het beperkt.

Naast eten wordt er ook drinken aangeboden. Weet dat er in pakjes veel suiker zit. Weet dat sap en frisdrank, daarnaast ook de tanden kan aantasten. Geef gewoon wat water met een stukje fruit erin en doe er een leuk rietje in dan ziet het er al feestelijker uit!

Wees duidelijk en consequent als jouw kind alles wil proberen. Laat hem/haar anders zelf de keus maken tussen 2 producten. Geef aan dat het genoeg is, zet de bakjes uit het zicht en ga wat leuks doen met hem/haar.

Organiseer jij zelf de verjaardag dan heb je alles zelf in de hand en kan je allerlei gezonde traktaties op tafel zetten / aanbieden. Hieronder wat ideeën:

  • Mandarijntjes.
  • Fruit spiesjes.
  • Watermeloen ijsjes.
  • Groente dip (wortel, komkommer, tomaatjes met hummus / heksenkaas).
  • Soepstengels.
  • Water met fruit erin. 

Wil je nog meer ideeën dan adviseer ik je om bij google in te typen ‘gezond trakteren’, als je dan kijkt bij afbeeldingen dan kom je zoveel leuke gezonde ideeën tegen.  

Tegenwoordig hebben kinderdagverblijven, de crèche, de scholen allemaal een voedingsbeleid. De meeste organisaties zien dat voeding belangrijk is voor de ontwikkeling van kinderen. Kijk goed naar het beleid van de organisatie. Maak traktaties niet te groot en te calorierijk. Geschikte traktaties kunnen zijn:

  • Fruit (in een leuk jasje).
  • Groente / rauwkost (in een leuk jasje).
  • Gezonde wraps.
  • Versierde peperkoek / eierkoek / rijstwafel.
  • Gedroogd fruit.
  • Eieren.
  • Smoothies.
  • Een doosje rozijnen.
  • Zelf gemaakte flappen (bladerdeeg met gevuld fruit, zonder toegevoegde suikers).
  • Handje naturel popcorn.
  • Een klein cadeautje, zoals stuiterballen, potloden, pennen, gummen, stickers, kleurboekjes, bellenblaas, jo-jo, etc.

Bekijk ook eens op DIT DOCUMENT voor traktatie ideeën.