Ben jij al bewuster bezig met je voeding nu je zwanger bent? Je wilt het beste voor je baby en jouw voedingspatroon heeft invloed op de ontwikkeling van de baby. Wat is verantwoord eten tijdens je zwangerschap? Hieronder vind je een aantal voedingstips en producten die je beter kan vermijden tijdens jouw zwangerschap. 

Voedingstips tijdens jouw zwangerschap

Hieronder kan je wat tips vinden die ik ook heb gevolgd tijdens mijn gezonde zwangerschap. 

  • Om veel verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen is mijn advies om zoveel mogelijk te variëren met voeding.
  • Eet 6 keer per dag, 3 hoofdmaaltijden en 2 à 3 tussendoortjes. 
  • Eet zoveel mogelijk onbewerkt voedsel.
  • Elke maaltijd / snack bestaat uit gezonde vetten, eiwitten en complexe koolhydraten. 
  • Gezonde vetten zijn bijvoorbeeld: olijfolie, avocado, noten. Gezonde eiwitten zijn bijvoorbeeld magere vis, kip, eieren, whey. Complexe koolhydraten zit in fruit, groente en peulvruchten. 
  • Eet 300 tot 400 gram groenten.
  • Eet 2 stuks fruit. 
  • Eet 2 keer per week vis waarvan 1 keer vette vis. Verstandig is om niet meer dan 2 keer per week vette vis te eten.
  • Kies voor langzame koolhydraten, hierdoor blijft je bloedsuikerspiegel stabiel omdat de glucose wordt vertraagd wordt opgenomen in je lichaam. Je kan denken aan peulvruchten, havermout, volkoren- en speltmeel, fruit en groenten.
  • Kies voor onverzadigde vetten, dit zit in vloeibare bak- en braadvetten, olie of vloeibare margarine. Per warme maaltijd niet meer dan 1 eetlepel per persoon. 
  • Drink 10 tot 12 glazen water per dag, dit staat gelijk aan 1,5 tot 2 liter.
  • In rooibosthee zit geen cafeïne. 
  • Laat vooral de producten staan die geen voedingstoffen bevatten die jij en die kleine in je buik niet nodig hebben. Hier bedoel ik mee laat chips, taart, snoep, koek en al het drinken waar suiker in zit staan.
  • Volg vooral ook je eigen gevoel! Vaak weet je wel of iets gezond of ongezond is. 
  • Naast gezond eten is het ook belangrijk om in beweging te blijven. Wandelen, fietsen, zwemmen, bootcamp voor zwangere zijn goede activiteiten om te doen. 

Waar moet je op letten tijdens je zwangerschap en wat kan je beter NIET eten?

Bepaalde producten kan je beter niet eten tijdens je zwangerschap. Dat lijstje veranderd vaak. Hieronder een overzicht van producten wat je beter niet kan nemen of beperkt: 

Vlees en leverproducten:

  • Rauw vlees zoals tartaar, carpaccio, half gebakken biefstuk.  Door en door verhit kan wel.
  • Rauwe, gedroogde en gefermenteerde vleeswaren zoals filet américain, ossenworst, boerenmetworst, theeworst, rosbief, parmaham, rauwe ham, chorizo, cervelaat en salami. Door en door verhit kan wel.
  • Lever, leversmeerworst of leverpaté.

Vis:

  • Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling  (zoals gerookte zalm, bokking, haring, sprot, forel en makreel), zowel vacuümverpakt als andere soort verpakking. Door en door verhit kan wel.
  • Rauwe haring en sushi met rauwe vis.
  • Rauwe schaal- en schelpdieren (kreeft, garnalen, krab, mosselen, oesters, coquilles, kokkels). Door en door verhit kan wel.
  • Roofvissen zoals zwaardvis, snoek, snoekbaars, paling, tonijn, haai en makreel. Eet deze ook niet uit blik.
  • Vette vis zoals haring, Atlantische zalm, heilbot, bokking en sardines. Vis uit blik of pot is al verhit geweest en hoef je niet opnieuw te verhitten. Maximaal 2 keer per week.

Zuivel en eieren:

  • Zachte en harde kaas gemaakt van rauwe melk. Op het etiket staat dan ‘au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk.’ Door en door verhit kan wel. (De meeste kazen zijn gemaakt van verhitte melk, zoals veel harde kazen, mozzarella en feta. Deze kun je wel gewoon eten.
  • Rauwe eieren en producten met rauwe eieren, zoals zelf- gemaakte mayonaise of tiramisu (uit de supermarkt zijn deze producten wel veilig, let bij tiramisu op dat er geen alcohol in zit). Hardgekookte eieren kunnen wel.
  • Rauwe melk. Door en door verhit kan wel. Melk uit de supermarkt is gepasteuriseerd of gesteriliseerd en kan geen kwaad.

Dranken:

  • Alcohol.
  • Dranken met veel cafeïne zoals koffie of energiedrankjes. Maximaal 1 per dag.
  • Venkel-, zoethout en annijsthee. 1 à 2 glazen per dag.

Kruiden:

  • Kruidenpreparaten (pillen) en etherische olie van kruiden.
  • Keukenkruiden: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper. Gebruik hier niet te veel van.

Overig:

  • Kalebaskalk (pimba) .
  • Dropjes. Maximaal 2 à 3 per dag.
  • Superfoods in gedroogde, geconcentreerde vorm. Denk aan bepaalde zaden en gedroogde bessen, bijvoorbeeld gojibessen. Neem deze uit voorzorg niet.
  • Rauwe kiemgroenten zoals taugé. Door en door verhit kan wel.

Zoals je hierboven al leest kan je het vaak rauw niet eten en wel als het door en door verhit is. Als je het zo verhit dan maakt het namelijk de ziekmakers die in een aantal rauwe producten zitten dood.

Let dus goed op, want ziek worden tijdens je zwangerschap wil je niet.