Een goede eter is een kind dat van alles en nog wat eet, nieuwe smaken probeert en gezellig is aan tafel. Hoor jij vaak ‘dat lust ik niet’? Wil jouw kind soms niet eten? Heb jij een moeilijke eter? Dit kan echt heel irritant zijn! Hoe ga jij er mee om? Weet jij wat je kan doen zodat jouw kind van een moeilijke eter veranderd in een makkelijke eter? Heb geduld, houd vol en maak gebruik van onderstaande tips.

Tip 1: lust jouw kind echt diverse producten niet of is het iets anders?

De maag van jouw kind zit snel vol. Heeft jouw kind teveel tussendoortjes gegeten en gedronken waardoor hij/zij het avondeten niet wil eten? Of was jouw kind net zo lekker aan het spelen en wilde hij/zij helemaal niet stoppen met spelen om te eten en eet hij/zij daardoor het eten niet op? Of is jouw kind moe omdat het al laat is en daardoor niet meer wil eten? Vraag je dit is af. Verander eerst de oorzaak. 

Blijft het echter zo dan heeft jouw kind misschien een aversie tegen eten of een medische stoornis. Zij eten niet meer dan 10-15 verschillende soorten eten en weigeren bepaalde voedselgroepen. Ze kunnen heel bang of boos worden als er iets nieuws op tafel komt en eisen vaak dat het eten altijd op dezelfde manier bereid wordt en klaargezet wordt. Een kind kan een reukstoornis, een visuele, auditieve of tactiele stoornis hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld last hebben van het geluid van kauwen, van de geur, een reflex hebben om te kokhalzen, of de mondmotoriek is vertraagd waardoor het nog niet goed kan kauwen en slikken.

Tip 2: geef altijd het goede voorbeeld en probeer samen te eten

Jij bent ondanks ze steeds meer zelf keuzes in het leven moeten maken hun grote voorbeeld. Laat zien dat je geniet van eten/drinken en dat eten heel normaal is. Ga niet benadrukken dat gezonde producten zo gezond zijn, eet bijvoorbeeld groente gewoon samen omdat het erbij hoort. Je kind iets laten doen omdat jij het zegt, werkt minder goed dan dat je het laat zien hoe het moet. 

Eet jij een snoepje, dan wil jouw kind dat ook. Als je zelf heel de dag van alles en nog wat eet dan gaat jouw kind dat zien als normaal en wil dat dan ook doen. Probeer ook samen te eten, dit heeft verschillende voordelen. Er wordt namelijk gezonder gegeten, het zorgt voor een gevoel van samen. Dit is niet altijd makkelijk als je een drukke planning hebt maar probeer het in ieder geval te doen op de momenten dat het kan. Plan en kook vooruit.

Tip 3: eet op vaste momenten

Ontbijt, lunch en eet een warme maaltijd op vaste tijdstippen. Deze drie vaste eetmomenten zorgen ervoor dat jouw kind niet de hele dag door wil eten en drinken. Af en toe een tussendoortje is prima, maar hou het bij maximaal drie keer en geef het niet net voor het eten. Ook drinken voor het eten kan de maag behoorlijk vullen. Jouw kind zal daardoor niks meer lusten of minder en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Geef niet iets extra’s na de maaltijd, je houdt het slechte eten namelijk in stand als jouw kind verwacht dat hij/zij iets anders krijgt. Het is niet erg als jij jouw kind een keer met trek naar bed gaat of een paar dagen wat minder voeding eet. Dit klinkt misschien niet goed, maar een gezond kind hongert zichzelf niet uit. Ze beginnen dan zelf echt wel weer te eten als ze honger hebben.

Tip 4: zelf laten aangeven hoeveel en schep geen grote porties op

Jij bepaald wat jouw kind eet maar hij/zij bepaald hoeveel. Maak je geen zorgen als hij/zij weinig eet. Ga niet opdringen dit werkt averechts en zo leert jouw kind ook niet luisteren naar zijn/haar gevoel van vol zitten. Zolang jouw kind goed groeit en vrolijk is, krijgt hij/zij echt wel genoeg binnen. Geef daarnaast kleine porties. Dit eet prettiger dan dat er een hele berg ligt. Je kan altijd nog bijscheppen als het op is.

Tip 5: spelenderwijs en wees creatief

Als jij spelenderwijs het eten aanbiedt kan jouw kind eerder geneigd zijn om dingen te proeven. Je kan bijvoorbeeld een verhaal vertellen over het eten in een sprookjesvorm. Ook kan je het matrozenspel spelen. Je gaat samen op ontdekkingsreis. Als piraat verover je de wereld door het uitvoeren van creatieve, uitdagende maar vooral ontzettend lekkere voedingsopdrachten. Zo leer je jouw kind op een leuke manier gezond en gevarieerd te eten. Kijk op deze site https://www.dereisvanvijf.nl voor meer informatie.

Wees creatief door het eten leuk aan te kleden, door bijvoorbeeld een gezichtje te maken op het bord tijdens het avondeten.

Tip 6: houd vol en heb geduld

Jouw kind moet soms 10 tot 15 keer proeven voordat hij/zij aan een smaak gewend raakt en het dus lekker kan gaan vinden. Dat betekend niet dat jouw kind alles superlekker gaat vinden. Kinderen ontwikkelen namelijk persoonlijke smaak voorkeuren. Als jouw kind iets niet lekker vindt dan kan je het gewoon blijven aanbieden en hoef je het niet, nooit meer te maken. Je kan dan ook vertellen aan jouw kind dat iets nieuws leren eten soms lastig kan zijn en het tijd nodig heeft om ergens aan te wennen en je het moet oefenen, net als met leren tekenen of schrijven. Dus houd vol en heb geduld.

Tip 7: eten op een andere manier klaarmaken

Iets wat jouw kind niet lekker vind kan hij/zij wel lekker vinden als het gecombineerd wordt met bijvoorbeeld een gezond yoghurtsausje. Of als jouw kind geen wortels lust kan je het bijvoorbeeld raspen en door de pasta heen mengen, dat geeft weer een andere smaak. Ga geen eten door de appelmoes halen. Zo maskeer je het eten en smaakt alles hetzelfde.

Tip 8: ga je vooral niet irriteren en maak niks anders klaar

Als jouw kind iets niet wil eten ga je je dan niet irriteren. Dat heeft echt geen zin. Eet zelf verder en wie weet pakt jouw kind zelf wel weer zijn lepel/vork om een hap te nemen. Geef er vooral niet te veel aandacht aan. Probeer als jouw kind niet eet wat jij hebt gemaakt te accepteren en ga dan niet een boterham maken omdat je bang bent dat er dan te weinig binnenkomt. Houd het vol, hier heb je later meer aan. Als je dit toelaat dan blijf je straks alleen maar boterhammen smeren tijdens het avondeten en dat resulteert in een slecht voedingspatroon. Als jij niet toegeeft kan het zo zijn dat jouw kind een paar dagen weinig eet. Wees gerust, dit kan geen kwaad. Een gezond kind zal zichzelf niet uithongeren.

Tip 9: kook samen

Jouw kind vindt het misschien wel leuk om te helpen in de keuken. Samen boodschappen doen kan daar ook bijhoren. Kinderen kunnen dan veel leren als je het eten samen maakt en dit maakt het misschien weer makkelijker om nieuwe producten te proeven.

Tip 10: blijf positief en houd een eetdagboek bij

Blijf positief, het komt echt wel goed. Weet wel dat je de oorzaak van het niet willen eten moet achterhalen. Twijfel je en ben je bang bent dat jouw kind te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt? Als je dat gevoel hebt ga dan een eetdagboek bijhouden. Zo maak je het inzichtelijk en kan je goed zien wat er overdag allemaal gegeten en gedronken word. Dan kan het bijvoorbeeld ineens duidelijk worden dat hij/zij teveel zoete drankjes binnenkrijgt net voor het eten en dat vult behoorlijk. Of dat jouw kind overdag heel veel eet waardoor er ’s avonds weinig tot niks gegeten wordt. Probeer dat te veranderen en geef dat de tijd! Jouw kind moet wennen aan veranderingen dus ook aan deze verandering. Als je toch nog twijfelt vraag het dan ook na bij het consultatiebureau / dokter.