‘Nee, dat lust ik niet’ of ‘nee, nee, nee, nee’. Komt dat je bekend voor en heeft jouw kind besloten om niks meer te lusten? Dan ben je niet de enige. Tussen de 1 en 2 jaar is de kans groot dat jouw kind wat altijd gewoon alles at ineens veranderd. Hij/zij doet ineens niet meer wat hij/zij moet doen. Helaas is dan de eetstrijd begonnen! Waarom zeggen kinderen bij alles nee? Ooit gehoord van neofobie? Hoe hou je het gezellig aan tafel? Wat kan je eraan doen? Hieronder leg ik dat uit en hoop ik dat je het dan wat beter begrijpt en weet hoe je er mee om kan gaan zodat het gezellig blijft aan tafel tijdens eetmomenten. 

 

Waarom is alles NEE?

De peuterpuberteit zorgt ervoor dat jouw kind niet wil eten of dat hij/zij voedingsproducten niet lust. Ze zeggen tegen alles nee, het maakt niet uit wat en daar valt dus ook voeding onder. Al voordat ze maar überhaupt iets hebben geproefd zeggen ze bijvoorbeeld al; ’neeeeee’ en dat doen ze om te kijken hoe jij daarop reageert. Ouders halen alles uit de kast, heb jij het onderstaande al geprobeerd?: 

  • eten door appelmoes roeren.
  • een liedje zingen.
  • spelletje ervan maken.
  • mopperen en boos worden. 

Zo kan je nog wel even doorgaan met trucjes. Als je dit soort dingen doet dan vinden ze dat leuk en spannend en zullen de volgende keer weer ‘nee’ zeggen zodat jij weer alles uit de kast moet trekken om jouw kind maar te laten eten. 

Geef jouw peuter zo min mogelijk aandacht als hij/zij ‘nee’ zegt om te gaan eten. Probeer het gewoon later nog een keer. 

Macht macht en nog eens macht

Jouw kind staat aan het begin van de ontwikkeling van zijn/haar eigen wil. Jouw kind ontdekt dat hij/zij ineens kan bepalen. Hij/zij kan dan bedenken ‘ik vind paprika niet lekker en daarom eet ik het niet’. Terwijl hij/zij het altijd heel lekker vond. Ze krijgen namelijk door dat ze invloed hebben op de omgeving. Als ik ga huilen en schreeuwen dan reageren mijn ouders erop en dat is spannend en leuk. Je kan van alles in de mond van jouw kind stoppen maar hij/zij bepaalt toch echt zelf of ze het doorslikken of uitspugen. Ga die strijd niet aan! Zo kan die kleine van je ook niet winnen. 

Jouw kind wil niet eten, wat nu?

Jij bent de ouder en jij bepaald wat jouw kind eet en niet andersom. Echter bepaald jouw kind wel hoeveel er wordt gegeten. Elk kind is anders en begint op een ander moment met vast voedsel. Ze willen op een gegeven moment zelf eten, als jij dan het eten geeft dan kunnen ze dat weigeren om te eten maar als je het aan hunzelf overlaat is de kans aanwezig dat ze wel gaan eten. Ze worden namelijk ouder en willen alles zelf ontdekken. Ook ontdekken ze wat ze wel of niet lekker vinden. Dit kan monden in het weigeren van bepaalde voedingsproducten. Zorg dat er geen spanning aan tafel is. Als het eten is opgegeten is dat fijn maar mocht het niet zo zijn dan is dat ook niet erg. Jouw kind eet echt wel als hij/zij honger heeft. Vertrouw erop dat het goed komt. 

Als je als ouders de strijd aangaat als jouw kind niet wilt eten dan versterk je het gevoel bij jouw kind en zal hij/zij alleen maar harder gaan weigeren. Als de sfeer gezellig is aan tafel dan zal jouw kind ook bereider zijn om dingen te gaan eten en proeven. Hou het leuk en gezellig aan tafel, door:

  • Maximaal 20 minuten aan tafel te zitten.
  • Het goede voorbeeld te geven. 
  • Over dingen te praten die niks met eten te maken hebben.
  • Jouw kind gewoon lekker laten knoeien en smakken. 
  • Jouw kind vooral niet dwingen om zijn/haar bord leeg te eten.
  • Gewoon een toetje te geven, ook als het bord niet leeg is. Straffen heeft geen effect bij kleine kinderen. 

Neofobie

Als jouw kind rond de 2 jaar is kan hij/zij dit ontwikkelen. Is jouw kind tussen de 4 en 7 jaar dan bereikt neofobie zijn hoogtepunt. Maar wat is het? Neofobie is een afkeer van onbekende voedingsproducten. Jouw kind is op zoek naar zekerheid en wil daarbij geen risico nemen door dingen te eten die hij/zij niet kent.

Tips:

Hieronder vind je nog meer tips hoe je jouw kind beter kan laten eten:

Eet op vaste momenten en stel grenzen: ontbijten, lunchen en een warme maaltijd. Deze drie vaste eetmomenten zorgen ervoor dat jouw kind niet de hele dag door wil eten en drinken. Af en toe een tussendoortje is prima, maar hou het bij maximaal drie keer en geef het niet net voor het eten. Ook drinken voor het eten kan de maag behoorlijk vullen. Jouw kind zal daardoor niks meer lusten of minder en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Grenzen stellen: als je iets wilt en het mag absoluut niet dan wil je het juist. Zo werkt dat nou eenmaal. Ongezonde voedingsproducten zoals snoepjes en koek verbieden werkt dan averechts. Zorg dat je wel grenzen stelt. Jij bepaald op welke momenten hij/zij iets lekkers krijgt en het hoort niet zo te zijn dat jouw kind zelf bepaald wanneer hij/zij iets uit de kast pakt. 

Wees duidelijk over eten: iets ineens niet willen eten / lusten kan voorkomen. De ene dag vind hij/zij bijvoorbeeld peentjes heerlijk en 3 dagen later word het uitgespuugd en vliegt het door de kamer heen. Probeer als jouw kind niet eet wat jij hebt gemaakt te accepteren en ga dan niet een boterham maken omdat je bang bent dat er dan te weinig binnenkomt. Houd het vol, hier heb je later meer aan. Als je dit toelaat dan blijf je straks alleen maar boterhammen smeren tijdens het avondeten en dat resulteert in een slecht voedingspatroon. Als jij niet toegeeft kan het zo zijn dat jouw kind een paar dagen weinig eet. Wees gerust, dit kan geen kwaad. Een gezond kind zal zichzelf niet uithongeren.

Zelf laten aangeven hoeveel en schep geen grote porties op: jij bepaald wat jouw kind eet maar hij/zij bepaald hoeveel. Maak je geen zorgen als hij/zij weinig eet. Ga niet opdringen dit werkt averechts en zo leert jouw kind ook niet luisteren naar zijn/haar gevoel van vol zitten. Zolang jouw kind goed groeit en vrolijk is, krijgt hij/zij echt wel genoeg binnen. Geef daarnaast kleine porties. Dit eet prettiger dan dat er een hele berg ligt. Je kan altijd nog bijscheppen als het op is.

Eten op een andere manier klaarmaken: iets wat jouw kind niet lekker vind kan hij/zij wel lekker vinden als het gecombineerd wordt met bijvoorbeeld een gezond yoghurtsausje. Of als jouw kind geen wortels lust kan je het bijvoorbeeld raspen en door de pasta heen mengen, dat geeft weer een andere smaak. Ga geen eten door de appelmoes halen anders blijf jij dadelijk alles pureren en mengen met appelmoes.

Jouw kind de ruimte te geven: als jouw kind niet wil eten en als hij/zij dit duidelijk laat blijken, besteed er dan niet teveel of nog beter geen aandacht aan. Ga zelf gewoon verder met eten en praat over van alles en nog wat. Je zult merken dat hij/zij zelf weer wat gaat pakken en anders heeft hij/zij misschien wel geen honger. Geef jouw kind dus de ruimte.

Geef zelf het goede voorbeeld en probeer samen te eten: eet jij een snoepje, dan wil die kleine dat ook. Zeker op deze leeftijd gaan kinderen je na-apen. Daar kan je dan mooi gebruik van maken door zelf vaker groente en fruit als tussendoortje te eten. Als je zelf heel de dag van alles en nog wat eet dan gaat jouw kind dat zien als normaal en wil dat dan ook doen. Probeer ook samen te eten, dit heeft verschillende voordelen. Er wordt namelijk gezonder gegeten, het is goed voor de taalontwikkeling en het zorgt voor een gevoel van samen. Dit is niet altijd makkelijk als je een drukke planning hebt maar probeer het in ieder geval te doen op de momenten dat het kan. Plan en kook vooruit.

Jouw kind laten helpen: hoe leuk is dat? Mama of papa helpen in de keuken. Hier leren ze een hoop van en voelen zich nuttig, daarnaast zullen ze tijdens het helpen ook al gaan proeven. Bied wel klusjes aan die passen bij de leeftijd. Voorbeelden van klusjes zijn: een ei pellen, groenten en fruit wassen of brood smeren: Je kunt zelf het beste inschatten waar jouw kind al bij kan helpen. Ga ook samen boodschappen doen, het klinkt niet heel handig maar zo is jouw kind wel bezig met eten.

Laten proeven: Een kind heeft soms 10 à 15 keer nodig om aan een smaak te wennen. Als jouw kind iets geprobeerd heeft maar er niet veel van eet stop dan niet met het maken van dat eten, maar blijf het echt 10 à 15 keer aanbieden.

Wees creatief: kleed het eten leuk aan door bijvoorbeeld een gezichtje te maken op het bord tijdens het avondeten.

Maak jij je zorgen? 

Zoals bij tip 2 aangegeven WEES DUIDELIJK! Ik kan begrijpen dat je toch bang bent dat jouw kind te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Als je dat gevoel hebt ga dan een eetdagboek bijhouden. Zo maak je het inzichtelijk en kan je goed zien wat er overdag allemaal gegeten en gedronken word. Dan kan het bijvoorbeeld ineens duidelijk worden dat hij/zij teveel zoete drankjes binnenkrijgt net voor het eten en dat vult behoorlijk. Of dat jouw kind overdag heel veel eet waardoor er ’s avonds weinig tot niks gegeten wordt. Probeer dat te veranderen en geef dat de tijd! Jouw kind moet wennen aan veranderingen dus ook aan deze verandering. Als je toch nog twijfelt vraag het dan ook na bij het consultatiebureau / dokter.