Spannend zeg, je gaat beginnen met oefenhapjes en die ga je langzaam uitbreiden tot een echte maaltijd. Wanneer begin je eigenlijk met die oefenhapjes? Wat geef je wel en niet? De eerste echte hapjes bij 6 maanden of later? Wat kan je geven als broodbeleg? Kan je al iets anders geven dan melk, zoals water? Wanner zit jouw kanjer eigenlijk vol? Dit zijn allemaal vragen die hieronder beantwoord zijn. Succes met het geven van het eerste hapje.

Oefenhapjes 4 tot en met 6 maanden

De oefenhapjes, spannend. Hoe leuk is het om te zien hoe jouw baby reageert op eten en hoe doet hij of zij het. De oefenhapjes komen nog niet in de plaats van borstvoeding of flesvoeding. Is jouw kleine er al klaar voor? Dat kan je vaak zien doordat hij/zij het eten uit je mond kijkt of steeds smakkende geluiden maakt. Geef dan 1 tot 2 keer per dag 3 of 4 lepeltjes. Je kan hiermee doorgaan tot je baby 7/8 maanden is. De vaste voeding gaat daarna steeds meer geleidelijk de borst- of flesvoeding vervangen. 

Jouw baby gaat zijn mondspieren trainen en gaat steeds meer aan andere smaken wennen. Als je gaat beginnen met deze hapjes is het belangrijk dat je baby rechtop zit en goed kan slikken. 

Wat geef je wel en wat geef je niet?

Je kan een lepeltje geprakte groente geven of geprakt fruit. Geef in het begin het liefst eten met een zachte smaak, dan is het verschil met de zoete smaak van borst- of flesvoeding niet zo groot.

Banaan, peer, meloen en perzik zijn fruitsoorten waar je mee kan beginnen. Als je naar de groenten kijkt dan zijn bloemkool, doperwtjes, broccoli, worteltjes en pompoen erg geschikt. Als dat allemaal goed gaat, dan kan je ook fruit en groenten hapjes maken van andere soorten. 

Het heeft geen zin om nu al te beginnen met zoetigheid. Een koekje vermengen is niet verstandig en al helemaal niet nodig.  

Baby’s kunnen dan een voorkeur krijgen voor zoet en wennen niet eerst aan losse smaken. Daarnaast zijn er een aantal producten die je beter niet kunt geven. Laat je kind ook eerst wennen aan losse smaken en geef zeker in het begin meerdere dagen achter elkaar hetzelfde. Als je baby daaraan gewend raakt kan je voor de afwisseling smaken gaan combineren. Wat populair is bij baby’s zijn de volgende gecombineerde smaken: aardbei/banaan, kiwi/peer, wortel/pompoen, bloemkool/broccoli. 

Je baby kan nog niet goed eten daarom moet je het eten ook prakken met een vork. In het begin prak je het heel fijn en als jouw baby goed eet dan kan je het wat grover maken. Als dat op zijn tijd goed gaat kan je het in kleine stukjes gaan snijden. 

Pas op met nitraat rijke voedingsproducten, het lichaam kan dit omzetten in nitriet. Het is een schadelijke stof. Nitraat vindt je met name in ijzerrijke bladgroenten, zoals spinazie. Het zit in andijvie, bietjes, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen en alle soorten sla. Beperk dit dus en geef het niet vaker dan 2 keer per week.

Ook kan je beter wachten met koolsoorten, prei, radijs en ui omdat dit krampen kan geven.

De eerste hapjes vanaf 6 maanden

Je baby heeft al wat oefenhapjes gehad en heeft hierdoor kunnen wennen aan de verschillende smaken. Ook weet jouw baby hoe je van een lepel moet eten. Als je baby 6 maanden is kan je aan de volgende stap beginnen. Je gaat stap voor stap de fles- of borstvoeding vervangen voor een maaltijd.

Een vuistregel die gebruikt wordt is dat je zeker een week nodig hebt om een maaltijd zo groot te maken en dat 1 melkvoeding weggelaten kan worden. Jouw baby geeft het tempo aan en die geeft ook aan hoeveel melkvoedingen hij nog nodig heeft, een richtlijn waar je je aan kan houden is 2 à 3 melkvoedingen per dag. Als je toch twijfelt bespreek dit dan met het consultatiebureau. Volg vooral je gevoel.

Wat kan je geven als broodbeleg

Als je dan eindelijk stukjes brood aan je baby mag geven en je weet niet wat je erop moet smeren dan adviseer ik je onderstaand stuk goed door te nemen. 

Zorg dat het beleg wat je smeert gezond is. Als je begint dan raad ik je aan om nog geen korst te geven. Waar je ook op moet letten is het zoutgehalte van sommige producten. Verder kan je beter weinig zoete producten geven om je baby niet aan de zoete smaak te laten wennen. Let er ook op dat je niet steeds magere producten aan je baby geeft. Baby’s hebben veel vet en energie nodig. Als je begint is het verstandig om een boterham te besmeren met margarine. Totdat je kind 4 jaar is wordt geadviseerd om margarine uit een kuipje op brood te smeren. Jonge kinderen krijgen vaak iets te weinig vetten binnen. In margarine zit meer vet dan halvarine. Vanaf 7/8 maanden kan je gaan uitbreiden met beleg wat makkelijk smeerbaar is. Als je baby nog wat ouder is en gewend is aan allerlei soorten voedingsproducten kan je wat meer gaan beleggen met hartige producten, zoals vleeswaren en ei.  

Wil je de boterham voor je baby graag beleggen met iets gezonds, maar weet je niet zo goed wat? Ik heb hieronder lijstje gemaakt met lekker én gezond broodbeleg voor baby’s:

  • Pindakaas en notenpasta (zonder suiker en zout).
  • Groente zoals geprakte avocado, schijfjes komkommer / tomaat. Er zijn ook groentespreads op de markt. Ook kan je ze zelf maken (groente in de blender met wat olie, hüttenkäse, light zuivelspread en/of kruiden). 
  • Fruit zoals stukjes of geprakte banaan en aardbei. Ook deze kan je zelf maken. 
  • Hummus baby proef, zelf maken want die ze in de winkel verkopen daar zit vaak zout in. Met 150 gram kikkererwten, 2 eetlepels olijfolie en een halve citroen kan je al snel zelf hummus maken. 
  • Magere vleeswaren die weinig vet en veel eiwitten en vitamines bevatten, zoals kipfilet en kalkoenfilet. 
  • Hardgekookt ei, geprakt of in stukjes. 
  • Hüttenkäse & (light) zuivelspread. Baby’s vinden dat meestal lekker omdat het romig is en het heeft een neutrale smaak. 
  • Jam (kies wel een jam met een zo hoog mogelijk percentage fruit en geen toegevoegde suikers. Het merk De Kleine Keuken hebben speciale fruit- en groentespreads zonder toevoegingen in hun assortiment.
  • Appel- en of perenstroop (in vruchtenstroop zit wel veel suiker, maar het bevat ook goede voedingsstoffen zoals vitamine C en ijzer. Gelukkig zijn er varianten met minder suiker verkrijgbaar).

Iets anders drinken dan melk?

Als je baby nog geen 6 maanden oud is dan heeft hij genoeg aan flesvoeding of borstvoeding en hoef je niet iets anders te geven. Daarna kan je langzaam beginnen met andere dranken. Het beste wat je dan kan geven is water maar lauwe rooibosthee is ook gezond. Je kan pas beginnen met normale melk als je baby 1 jaar is geworden.  



Je baby geeft zelf aan of die vol is, vol is vol!

Twijfel jij wel is of die kleine van jouw genoeg heeft gedronken of gegeten? Vaak geeft jouw baby wel aan dat hij/zij vol zit. Dit kan je herkennen aan bijvoorbeeld: 

  • melk uit de mondhoeken laten lopen.
  • zijn/haar hoofd weg draaien.
  • druk bewegen met de handjes.
  • de fles of borst wegduwen.

Het zal voorkomen dat jouw baby de ene keer meer drinkt dan de andere keer. Dit zal ook zo zijn als je borstvoeding geeft. Dit is niet erg, zolang hij/zij maar alert is, genoeg plast en goed groeit. Hou daarom de plas- en poepluiers goed in de gaten en voel na een voeding of je borsten soepeler zijn. 

Blijft jouw baby onrustig en niet tevreden na het drinken, biedt dan je borst nog een keer aan en twijfel je of je wel genoeg melk aan je baby kan geven dan adviseer ik om contact op te nemen met een lactatiekundige. Ook kan je contact opnemen met het consultatiebureau. 

Als jouw baby wat ouder is kan je ook kijken hoeveel brood of avondmaaltijd hij/zij nodig heeft, de ene keer zal hij/zij genoeg hebben aan 1 boterham de andere keer aan 2. Jij bepaald wat er gegeten gaat worden en de baby bepaald hoeveel hij/zij ervan eet. Vol is vol namelijk. Ook hier kan zien of er al genoeg gegeten is, doordat jouw baby bijvoorbeeld gaat wijzen naar andere dingen, geen aandacht meer heeft voor de vaste voeding, uit de stoel wilt, zijn/haar hoofd weg draait als je iets aanbied.