groeten en fruit salade

Gezond snacken: 5 tips

Je hebt je hele voedingspatroon aangepast en nu wil je natuurlijk echt resultaat gaan behalen. Maar wat eet je nu als snack in je pauze en wat neem je als je echt trek hebt? Je kunt dan het beste kiezen voor gezonde snacks. Dat klinkt simpel, maar vaak vinden we dit juist heel lastig. Hoe kun je nu gezond snacken? In dit artikel delen wij vijf tips die je hierbij gaan helpen.

Haal veel groenten en fruit in huis

Groenten en fruit zitten boordevol vitamines en mineralen. Ze voeden de cellen in je lichaam en geven je energie. Daarnaast bevatten ze ook vezels die zorgen voor een verzadigd gevoel. Daarom is het aan te raden om veel groenten en fruit in huis te halen als je gezond wilt snacken. Eet tussendoor een stuk komkommer of wat snoeptomaatjes. Of maak je groenten snack nog lekkerder met een zelfgemaakte yoghurt dip of hummus. Heb je zoete trek? Dan kun je wat fruit eten. Let er dan wel op dat je niet te veel suikerrijk fruit eet. Als je vaak fruit eet, kun je het beste wat vaker kiezen voor fruit dat niet veel koolhydraten bevat (aardbeien, frambozen, meloen).

gezond snacken
Afbeelding van Christine Sponchia

Kies voor gezond snacken

Vaak vinden we het moeilijk om geen chips of vette snacks te eten. Hoe ga je nu om met die hartige trek? Als je trek hebt in iets hartigs, kun je beter kiezen voor ongebrande, ongezouten nootjes of zelfgemaakte popcorn (zonder suiker en met niet te veel zout). In plaats van suiker of zout kun je popcorn ook smaakvoller maken met verschillende kruiden, zoals paprikapoeder, komijnpoeder of oregano. Ook al kun je hier vanwege de calorieën niet te veel van eten, zijn dit wel gezonde tussendoortjes.

popcorn
Afbeelding van Devon Breen

Haal geen ongezonde snacks in huis

Als je eenmaal ongezonde snacks in huis hebt gehaald, is het ook moeilijk om hier vanaf te blijven. Eigenlijk kun je daarom beter helemaal geen ongezonde snacks in huis halen. Natuurlijk kun je dan alsnog naar de supermarkt gaan als je zoete trek hebt, maar de kans dat je dat doet is niet zo groot. Belanden er op de een of andere manier toch altijd ongezonde snacks in je winkelwagen? Zorg er dan voortaan voor dat je wat eet voordat je naar de supermarkt gaat. De kans dat je extra eten in huis haalt is dan veel kleiner. Het is ook aan te raden om de rekken met koek, snoep en chips in de supermarkt zoveel mogelijk te ontwijken.

Eet eerst iets gezonds voordat je een lekkernij eet

Misschien vind je het heel lastig om jezelf een lekkernij te ontzeggen en denk je dat dit je nooit gaat lukken. Probeer jezelf dan niet de lekkernij te ontzeggen, maar spreek met jezelf af dat je eerst iets gezonds moet eten. Vaak stilt dit al enigszins je honger of trek, waardoor je minder van deze lekkernij zult eten. Misschien heb je daar zelfs wel helemaal geen trek meer in, wat natuurlijk nog beter is.

Neem niet te vaak een tussendoortje

Veel mensen eten steeds een tussendoortje als ze honger of trek krijgen. Dat kan soms wel zes of acht keer op een dag zijn, zeker als je een dieet volgt. Ook al kies je dan voor een gezonde snack; het is toch niet aan te raden om vaak te snacken. Hierdoor raakt je lichaam gewend aan de hele dag door eten, waardoor je dit continu blijft doen. Je bent de hele dag door met eten bezig en dat maakt het lastiger om je gezonde voedingspatroon vol te houden. Het is beter om drie keer per dag een volledige maaltijd te eten en daarnaast slechts één of twee tussendoortjes.

Laat een reactie achter